Jak wrócić do nawyku po przerwie?

Jak wrócić do nawyku po przerwie?

W procesie zmiany nawyków możemy natknąć się na niespodziewane przeszkody. Przeszkody, które czasowo uniemożliwią nam dalszą pracę nad nawykiem. Przykładem takiej sytuacji może być choroba albo… swawolny urlop ;) Jak wrócić do nawyku po przerwie? Poznaj 7 skutecznych sposobów.

1. Nie staraj się ZA BARDZO

Po przerwie potrzebujesz nieco czasu na aklimatyzację. Potrzebujesz przypomnieć sobie co i po co robiłeś. Nie ma sensu zatem wskakiwać od razu na głęboką wodę. Ważne, by powrót do danej aktywności budził w Tobie pozytywne skojarzenia, uczucia i emocje. Wtedy zwiększasz swoje szanse na to, by utrzymać się w ryzach.

2. Przypomnij sobie, DLACZEGO to jest ważne

Sięgnij do swoich wartości. Przypomnij sobie, z jakich powodów w ogóle wyruszyłeś w tę drogę. Zadaj sobie pytanie: „Dlaczego?” i drąż, drąż, drąż temat. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule “W poszukiwaniu wartości”.

3. Stwórz odpowiednie WARUNKI

Nowy nawyk wiązał się z ćwiczeniami fizycznymi? To stwórz warunki do tego, by Twój mózg „przypomniał” sobie, jak było fajnie. Pokaż mu strój do ćwiczeń, puść ulubioną nutę, której wspólnie słuchaliście w trakcie treningów, itd. ;)

4. Dodaj nowych SOJUSZNIKÓW

Znajdź nowego Sojusznika Twojej zmiany, czyli osobę, która wierzy w Ciebie i Twoją zmianę. Niech będzie to Sojusznik-Druh, z którym wspólnie możecie zmieniać lub wyrabiać dany nawyk. Wielu Zmieniaczy nie chce wyjść na osobę gołosłowną lub leniwą przed kimś, kogo nie zna. Jeśli szukasz nowych Sojuszników, to koniecznie wejdź do zamkniętej grupy Zmieniaczy na Facebooku. Wzajemnie się tam wspieramy i motywujemy do zmiany nawyków na dobre.

5. Spróbuj czegoś NOWEGO

Wypróbuj nowy przepis, nową technikę wyznaczania celu, nowy sposób organizacji czasu. Przeczytaj jeden artykuł na ten temat, posłuchaj jednego podcastu. Zdobądź jedną nową informację, która będzie dla Ciebie przydatna w procesie zmiany. W ten sposób obudzisz w sobie ciekawość tego, co dalej.

6. Unaocznij swoje POSTĘPY

Znajdź dowody na to, że nie zaczynasz z poziomu zero. Jeśli Twoja zmiana nawyków żywieniowych zaczęła skutkować spadkiem wagi, to obejrzyj swoje zdjęcia sprzed kilku miesięcy czy tygodni. Przyjrzyj się sobie teraz. Przyjrzyj się sobie z wtedy. Przyjrzyj się swoim ubraniom. Czyżby znów udało się wejść w te cudowne jeansy, które trzymałaś już tylko z sentymentu? ;) Pomyśl o tym, że być może jesteś o krok od tego, by zaprzepaścić swoje postępy.

7. Doceniaj MAŁE KROKI

Warto być dumnym z każdego małego kroku. Pochwal siebie na głos. Spraw sobie małą nagrodę za mały sukces. Jeśli wydaje Ci się, że sprawy idą zbyt wolno, to przypomnij sobie ten czas, gdy w ogóle nie szły do przodu. Przy ponownym wejściu w proces zmiany nawyków bardziej opłaca się patrzenie przez ramię, by zobaczyć drogę, którą już pokonaliśmy niż patrzenie do przodu na ten odcinek, który dopiero przed nami.

Zatem jak wrócić do nawyku po przerwie?

Zwięzła odpowiedź na to pytanie brzmi: mądrze ;) Choć to truizm, najtrudniejszy bywa pierwszy krok. Myślenie w kategoriach „muszę zaczynać od nowa” jest tu błędne, bo o ile przerwa nie była zbyt długa, to nie starujesz z poziomu zero. Warto to wykorzystać nim będzie za późno i rzeczywiście trzeba będzie zaczynać jeszcze raz.

Odbierz e-booka w prezencie

Jeśli chcesz poznać praktyczne wskazówki, jak zmienić swoje nawyki, to koniecznie pobierz bezpłatnie e-booka “Trzy sposoby na zmianę nawyków”. Możesz to zrobić, zapisując się na mój newsletter.

E-book przyfrunie do Ciebie z pierwszym newsletterem od Twojego zapisu (newslettery wysyłam co 2-3 tygodnie).

Chcesz odebrać e-booka?

  • http://hobby-fotografia.blogspot.com/ Giraffriela .

    Ja to bym chciała wrócić do nawyku uczenia się. Nie pomaga nawet to, że we wrześniu mam poprawkę i jeśli nie zdam to czeka mnie praca (teraźniejsza jest fajna, ale ciągłe stanie i schylanie się nie jest dobre).

    • http://laboratorium-zmieniacza.pl/blog Jadwiga (Naczelny Zmieniacz)

      Niektórzy Zmieniacze lubują się w odwlekaniu działania aż do momentu ostatecznego terminu albo nawet po nim. Przypomnij sobie czas, kiedy ta nauka szła do przodu. Zastanów się, co takiego wtedy się działo, że było to możliwe? Jakie miałaś warunki do uczenia się? Co Ci w tej nauce pomagało? Co możesz zrobić, by znów zacząć się uczyć?

  • http://bielecki.es Wojtek| Bielecki.es

    Wszystko zależy od tego do jakiego nawyku chcemy wrócić, oby tylko do tych dobrych dla naszego ciała i umysłu. ;)

    • http://laboratorium-zmieniacza.pl/blog Jadwiga (Naczelny Zmieniacz)

      Hahaha :D Słuszne spostrzeżenie :D Jakoś powrót do tych złych dzieje się często “obok nas”. Wielu Zmieniaczy mówi o tym w podobnych słowach – jakby po drodze widzieli mnóstwo lampek kontrolnych zapalonych na czerwono, ale nie sądzili, że to naprawdę oznacza niebezpieczeństwo ;)))

  • M.

    O jak mi ten wpis był potrzebny. Właśnie wracam po długiej przerwie do nawyku pisania :) Dzięki

    • http://laboratorium-zmieniacza.pl/blog Jadwiga (Naczelny Zmieniacz)

      Cieszę się, że trafiłam w odpowiedni czas z tym artykułem :) Trzymam kciuki za powrót do nawyku pisania!