Jak pokonać perfekcjonizm?

Jak pokonać perfekcjonizm?

W trakcie Babinarium „Jak pokonać perfekcjonizm?” pojawiło się mnóstwo pytań związanych z różnymi obszarami perfekcjonizmu. Na żywo nie starczyło czasu, by odnieść się do nich wszystkich, dlatego poniżej znajdziecie moje odpowiedzi na pytania zadane na czacie. Gotowi? No to jedziemy! ;)

1. A ja ma taki problem: żyję z perfekcjonistą ! I jak tu żyć? :)
Życie z perfekcjonistą nie należy do najłatwiejszych ;) Jeśli Twojego partnera „nie uwiera” jego perfekcjonizm, to szanse na to, iż zacznie nad nim pracować są niewielkie. Jeśli Twój partner należy do perfekcjonistów, którzy chcą, by inni ludzie realizowali ich wysokie standardy – a zatem Ty także powinnaś – to warto podyskutować na temat wartości istotnych dla Was dwojga i poszukać punktów wspólnych. Zachęcam zatem, by punktem wyjścia było stworzenie Waszych Konstytucji wartości i skonfrontowanie ich ze sobą. Warto także popracować na asertywną komunikacją i komunikatami opartymi na idei FUKO, czyli Fakty, Uczucia, Konsekwencje i Oczekiwania. Więcej informacji o FUKO znajdziesz w artykule chłopaków z Pracuj Zwinnie „Jak sprawić by ludzie robili to, czego oczekujesz? Metoda fuko”.

2. Czy będzie powtórka tego babinarium? Czy są dostępne gdzieś wideo z poprzednich?
Nagranie jest dostępne na YouTube „Babinarium Jak pokonać perfekcjonizm z Jadwigą Korzeniewską”. Pozostałe nagrania znajdziesz na kanale Pani Swojego Czasu.

3. Czy była już definicja perfekcjonizmu? Bo dbanie o jakość to jakoś dla mnie jest ok :)
W trakcie webinaru przytoczyłam sylwetki zdrowego i niezdrowego perfekcjonisty. Ich opis możesz przeczytać w artykule „Czy perfekcjonizm jest zły?”. W artykule znajdziesz także różnice między dbałością o jakość u perfekcjonisty zdrowego i niezdrowego.

4. Jak mam się zmienić?
Tak, jak wspominałam w trakcie webinaru, nie mam gotowej recepty, która zadziała u każdego. Gdyby tak było, byłabym niezmiernie bogata a po świecie chodziły sami szczęśliwi, spełnienie ludzie ;) W zależności od tego, w jakim obszarze występuje niezdrowy perfekcjonizm np. powoduje myśli automatyczne, uniemożliwia radzenie sobie z porażką, blokuje przed działaniem, dobiera się do pracy nad nim inne narzędzia. Kilka przydatnych metod znajdziesz w artykułach „Zawodowy prokrastynator, czyli podróż po meandrach lenistwa cz. 2”, „Nawyki w myśleniu”, „Uwaga, porażka!”, „Perfekcjonista na odwyku: luzowanie warkoczyków”.

5. Jak przestać się biczować? Czy jest jakaś metoda, żeby taka sytuacje uciąć na początku?
Istnieje kilka metod pracy związanej z myślami automatycznymi, które stanowią źródło „samobiczowania”. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie swojego wewnętrznego potwora – tego, który podszywając się pod intuicję, daje „dobre rady” i recenzuje nasze działania. O tym, jak to zrobić, przeczytasz w moim artykule „Czy Twoje przekonania budują pewność siebie?”, który powstał w ramach projektu Ekspertki Akademii Kreatorek.

6. Czy perfekcjonizm to też toksyczność w znaczeniu nadopiekuńczość?
Z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że jak najbardziej. Niektórzy niezdrowi perfekcjoniści mają skłonność do nadopiekuńczości, która wynika z silnej potrzeby kontrolowania otoczenia. Zasadza się to na myśleniu, że nikt nie zadba o siebie tak dobrze, jak ja mogę o niego zadbać. Pojawia się przesadna dbałość o bliskich i odebranie im sprawczości we własnym życiu. Nazwałam to w trakcie webinaru „mentalnym podcieraniem pupy” ;) Kiedy odbieramy innym możliwość wykazania się, dajemy im sygnał, że uważamy, iż sami sobie nie poradzą. Może się za tym także kryć lęk, że jeśli te osoby sobie poradzą, to znak, że ja przestanę być im potrzebna. Jak mawiał klasyk: „Nic bardziej mylnego” ;)

7. Posiadam codziennie duże checklisty, jak nie zawsze uda mi się je wykonać to potem mam ogromne wyrzuty sumienia. Jak z nimi walczyć? Jak umieć odpuścić?
Tu zdecydowanie polecam luzowanie warkoczyków ;) Pomocne może być także realizowanie celów przy pomocy kaizen, czyli dzielenie dużych wyzwań na małe etapy. Dzięki temu można stopniowo przybliżać się do realizacji naprawdę dużych wyzwań, których nie sposób zamknąć w jeden czy dwa dni. To pozwala także widzieć na bieżąco postępy i daje możliwość nagradzania siebie za podjęcie działania. Zachęcam także gorąco do tego, by nie planować 100% czasu – moim zdaniem 80% to totalne maksimum. Sama staram się pozostałe 20% zostawić na zadania typu „pop-up”, czyli nagle pojawiające się i pilne. Te 20% to także dobry bufor na sytuacje, w których pozostałe zadania okazują się bardziej czasochłonne. Warto także tworzyć listy zadań, mając na uwadze swoje wartości i priorytety. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule „Listy zadań: w poszukiwaniu najsmaczniejszej ćwiartki”.

8. Czy nerwica natręctw to tez odmiana perfekcjonizmu?
Niestety perfekcjonizm niezdrowy może prowadzić do zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych, lękowych i depresji. Może być także przyczyną zaburzeń na tle seksualnym jak i tych związanych z odżywianiem.

9. Co jeśli kolekcjoner potrzebuje więcej informacji, by rozpocząć działanie? :)
Pytanie: skąd wynika jego przekonanie, że potrzebuje więcej informacji, by rozpocząć działanie? ;) Jeśli z myślenia, że za mało wie lub za mało umie, to nie ten moment, jeszcze nie jest gotowy, to może się okazać, że kolekcjoner z lubością oddaje się prokrastynacji, bo z jakiegoś względu obawia się przejścia do działania. Zdobywając kolejną informację, warto zadać sobie pytanie, czy już dziś, teraz mam możliwość zastosować tę informację w działaniu? Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to moim zdaniem nie ma sensu czekać na idealny moment ;) A o tym, jak przestać być kolekcjonerem informacji, możesz przeczytać w artykule „Czy jesteś ćpunem informacyjnym?”.

10. Mnie ciągle męczą myśli, że wiem za mało, że moje doświadczenie w czymś jest o ileś krótsze od innych osób. Wstydzę się np. pisać do osób, które w moim mniemaniu “coś osiągnęły”, żeby np. je o coś poprosić itp. Jak dać tym myślom kopa w tyłek żeby znaleźć odwagę do pierwszego kroku naprzód?
Mi w takich sytuacjach zwykle pomagało zastanowienie się nad tym, co najgorszego może się stać, jeśli do takiej osoby napiszę i zaproponuję na przykład współpracę? Doszłam do wniosku, że w przytłaczającej większości przypadków w najgorszym wypadku moja sytuacja pozostanie bez zmian ;) Nawet, jeśli dana osoba się nie zgodzi – i stanie się tak rzeczywiście przez wzgląd na Twoje doświadczenie czy wiedzę – to będzie to cenną wskazówką, nad czym pracować albo… co sobie odpuścić. A zatem będzie to informacja zwrotna, której w inny sposób byś nie zdobyła. Dzięki takiemu podejściu udało mi się nawiązać kilka bardzo fajnych współprac i zdobyć cenne doświadczenie. Wydaje mi się, że pomocne w Twojej sytuacji może być także popracowanie nad odkrywaniem i rozwijaniem mocnych stron – garść cennych narzędzi znajdziesz na blogu Agnieszki Siołek-Cichockiej Pracownia Edukreacji.

To tyle kochani Zmieniacze :) Na pozostałe pytania dotyczące tego, jak pokonać perfekcjonizm odpowiedzi udzieliłam „na żywo”. Jeśli jednak macie jeszcze jakieś wątpliwości dotyczące odwyku od perfekcjonizmu, piszcie śmiało w komentarzach lub bezpośrednio mailem do mnie przez formularz kontaktowy na stronie głównej. A ci z Was, którzy chcą pozostać ze mną w kontakcie, niechaj z odwagą klikają TUTAJ, by zapisać się na Zmieniaczoletter ;)

  • https://sieczkarnia.blogspot.com sieczkarnia

    Chyba nigdy w zyciu nie przeczytałam tak przeładowanego pozytywnie informacją tekstu! Dziękuje, dziękuje, dziękuje!

    • http://www.laboratorium-zmieniacza.pl/ Naczelny Zmieniacz

      Bardzo się cieszę :D

  • http://www.moje-kreatury.pl Paulina Staniszewska

    Perfekcjonizm to coś z czym zmagam się od długiego czasu. Walczę z nim i czasem mi się udaje. Ważne by znaleźć na niego swój indywidualny sposób . U mnie jest to rękodzieło i prowadzenie bloga. Nie zawsze mi to wychodzi tak jakbym chciała, ale staram się i cieszę się z każdego małego sukcesu.

    • http://www.laboratorium-zmieniacza.pl/ Naczelny Zmieniacz

      Dokładnie, jest tyle sposobów pracy z niezdrowym perfekcjonizmem, ile jego odcieni. Każdy znajdzie coś dla siebie ;)

  • http://www.kierunekspelnienia.pl Kasia Potasznik

    Bardzo ciekawe zestawienie!To jest niesamowite jak jeden temat można ująć w tylu perspektywach, dzięki temu, że każdy człowiek patrzy na niego przez własny pryzmat :)

    • http://www.laboratorium-zmieniacza.pl/ Naczelny Zmieniacz

      To prawda :) A że perfekcjonizm ma różne kierunki i przyczyny, to mnogość wyzwań, jakie ze sobą niesie jest doprawdy imponująca ;)

  • Pingback: Przeczytane w listopadzie - Blog moje-pokoje()

  • http://vikanova.co.uk/ Vika Nova

    Nie ma odpowiedzi na moje pytanie :( A tak na poważnie to najlepsze babinarium według mnie, jak do tej pory :) Nikt tu nie ma wątpliwości, kto jest Naczelnym Zmieniaczem w naszym kraju…. i Europie (musiałam- takie natręctwo :P )

    • http://www.laboratorium-zmieniacza.pl/ Naczelny Zmieniacz

      No nie ma, bo już sobie na nie wspólnie odpowiedziałyśmy w naszej rozmowie po Babinarium ;)))

  • http://pracowniaedukreacji.pl/ Agnieszka Siołek-Cichocka

    Dziękuję! <3

    • http://www.laboratorium-zmieniacza.pl/ Naczelny Zmieniacz

      Cała przyjemność po mojej stronie ;)